Faktory ovlivňující cenu letenky

Podle dřívějšího vyjádření tiskového mluvčího slovenské letecké low cost společenosti SkyEurope
Airlines je nízká cena letenky nízkonákladových dopravců podobná výhodné nabídce v
hypermarketech. V letácích se inzeruje nejlvnější zboží, avšak po určitou dobu a do vyprodání. 
Bývalý ředitel SAS pro střední a východní Evropu tvrdil, že počet pasažérů, kteří skutečně letí za 
velmi nízké ceny, a tedy vlastně pod "výrobními náklady", je asi šest až sedm ze sta (Týden, 47/
/2006, 20.11.2006, s.68-69). Letadlo pak zaplní ti cestující, na které se nedostane nejlevnějí 
letenka, ale pouze vidina její nízké ceny. Low cost společnosti se tak chovají tržně - pokud na daný 
let prodává i tak hodně, nemají důvod, proč by ceny snižovaly.

Na cenu letenky má, jak u nízkonákladových společností, tak i u klasických dopravců, vliv několik
faktorů, z nichž nejdůležitějším patří :

  • místo odletu a cíl cesty - některé nízkonákladové letecké společnosti se specializují na menší, 
                                      okrajová letiště, která jsou od konečného cíle cesty vzdálena často
                                      desítky kilometrů. Nízká cena letenky je tak zvýšena o dodatečný 
                                      náklad na cestu do velkého města, i když v dnešní době jsou i 
                                      okrajová letiště relativně dobře dopravě obsluhována. Hlavními 
                                      průkopníky ve využívání menších letišť jsou irský Ryanair (např. 
                                      Frakfurt/Hahn, Altenburg, ...) nebo maďarský Wizzair (Paříž-
                                      Beauvais, ...). Letecké společnosti je využívají zejména z důvodů 
                                      nižších letištních poplatků, rychlosti v "obrátce" letadla a také 
                                      menší konkurenci (na tato letiště zpravidla nelétají klasičtí dopravci.
  • letištní poplatky - tato taxa byla dříve vždy stejná a zahrnovala tzv. odletovou daň 
                            odváděnou státu. Postupem času dopravci obdrželi povlení uvádět tuto
                            částku odděleně od ceny letenky. Avšak i letiště následně začala účtovat
                            další poplatky (např. za použití terminálu, bezp. nebo servisní popl.).
                            Později bylo společnostem umožněno uvádět i tyto poplatky odděleně 
                            od ceny letenky a přidat je ke zmíněné odletové dani. Aerolinie nakonec
                            do poplatků začaly zahrnovat i své taxy (např. manipulační
                            a palivový popl.), které vybírají jako svůj běžný příjem. V současné 
                            době zejména díky zásahu Evropské komise, musí letecké společnosti 
                            ze států EU uvádět celkovou cenu letenky včetně všech poplatků.
                            I tak se však v průběhu rezervace letenky můžeme setkat s dalším 
                            navýšením ceny například v placení specifickým druhem platební karty. 
  • čas odletu - nejčastěji je možné sehnat levné letenky na všední dny, zejména pak na 
                     úterý, středu a čtvrtek.
  • předstih, s jakým je letenka koupena - toto pravidlo platí především u klasických dopravců,
                                                          jelikož low cost aerolinie v současné době přicházejí
                                                          s řadou slevových akcí na poslední chvíli s rezervací
                                                          např. pouhý měsíc dopředu
  • způsob rezervace a zakoupení letenky - s rozdílnou konečnou cenou se můžete setkat v 
                                                           případě rezervace přes internet, pomocí cest. 
                                                           agentur nebo call centra. Nejlevněji vyjde první
                                                           způsob, kdy si cestující sám rezervuje a zaplatí
                                                           letenku přes internetové stránky dopravce.
  • přepravní třída - dražší jsou třídy "Business class", "First class", avšak třídy "Economy 
                           class" nebo "Travel class" jsou levnější (u low cost dopravců však 
                           rozdělení kabiny na třídy nenaleznete).
  • kategorie zákazníka - kojenec, dítě, mládežník, dospělý, senior. V současné době se však
                                 s tímto rozdělením u většiny low cost dopravců nesetkáte. 
  • akce let. spol. - v současné době velmi často zejména low cost dopravci, např. při 
                          otevření nové destinace, vyhlásí akci, kdy jsou letenky prodávány s 
                          výraznou slevou. Velmi často jsou slevové akce vyhlašovány u příležitosti
                          nějakého významného data (společnosti si oblíbily např. svátek sv. 
                          Valentýna) a také v průběhu zimních měsíců, kdy je v letecké dopravě
                          všeobecný pokles počtu cestujících. Avšak např. Ryanair nebo jiné 
                          "ortodoxní" low cost společnosti, přicházejí s levnými letenkami takřka
                          každý týden.
  • cestovní pojištění - při rezervaci své letenky pomocí internetových stránek nabízejí 
                               někteří dopravci za určitý poplatek cestovní pojištění. Problém 
                               spočívá v tom, že tato služba je v rámci rezervace aktivována 
                               automaticky. Jedinou možností jak ji nevyužít je službu odmítnout.
     

Důležité pro získání letenky za nízkou cenu je vhodně zkombinovat dopravce, stejně jako 
vhodně zvolit pobytu, která je jednou z podmínek přepravce (např. pobyt ze soboty na 
neděli, tzv. Sunday rule, tuto podmínku vyžaduje např. Click4sky - ČSA). Velmi často také 
dochází k tomu, že přímá letenka s jednou společností je dražší než letenka s přestupem
u jiného dopravce.