Le Bourget 3/2010

10 bodů z 10 pro

 

Podniknout výlet do nějakého zahraničního leteckého muzea jsem chtěl již dříve. Nabízela se zejména obě německá technická muzea ve Speyeru a Sinsheimu, ale když společnost SmartWings přišla s "Valentýnskou" cenovou akcí a navíc nabízí velmi výhodné lety do Paříže (odlet z PRG v 6:00, zpět  ve 21:20), neváhal jsem. Výlet do Musée de l'Air et de l'Espace v Le Bourget byl na světě. Letenky jsem koupil za celkovou cenu málo přesahující 1200.-. Bohužel, z důvodu cíle tohoto výletu se mnou z mého okolí nikdo cestovat nechtěl:)

Obavu, ale zároveň zvědavost plynula z cesty s českou společností SmartWings, o které jsem opravdu neměl velmi valné mínění. O to více jsem jí byl překvapen. Jestliže se SmartWings na svých stránkách vymezují jako tzv. low cost dopravce, jedná se spíše o skutečný "hybrid". Konkrétní porovnání ceny mé letenky a kvality samotného letu (chování stewardek, obsluha, atd.) bylo na vysoké úrovni. Ve srování s jiným "klasickými" low costy (Ryanair, Wizzair nebo easyJet) u mne vyhrává SmartWings na celé čáře...

PRG-CDG

- 10.3.2010 6:00-7:40

- Boeing 737-500, OK-SWV

- pax cca 85-90 %, seat 16A

- cpt. Strnad

Po velmi brzkém příjezdu na letiště a odbavení jsem se vydal do, pro SmartWings a let do CDG, tradičního gatu D1. Trochu mě mrzelo, že na check-in nebylo možné vytisknout palubní vstupenku i na cestu zpět, ale nevadí (šlo to přímo na přepážce, kde bohužel v tuto ranní dobu nikdo nebyl). Boarding nastal kolem 5:30 a probíhal úplně klidně. Po nástupu na palubu mne anglicky uvítala vedoucí kabiny (škoda, že ne česky). Na první pohled mne překvapily pěkné uniformy, které však stoprocentně nekoresponodaly s barvami společnosti. V opěradlech sedadel byly, zřejmě pro delší let, zabudovány i rádia (podle palubního časopisu si právě na delších letech cestující mohou zakoupit sluchátka).

Pár minut po nástupu nastal push-back a během pojíždění na de-icing i safety demostration, které na rozdíl od společnosti Wizzair proběhlo úplně profesionálně. Následně byly podány běžné informace o době letu a už se šlo na start. Byly jsme ve skupině s letadlem Luthansy (FRA) a Wizzairu (asi do MMX). Vzlet proběhl přesně v 6:19.

Interiér Boeingu byl vcelku zachovalý, zarazily mne jen italské bezpečnostní nápisy z druhé strany stolku. Několik minut po startu začaly letušky s podáváním malého občerstvení (oproti jiným low costům). Zdarma byla menší bageta a jeden nealkoholický nápoj (kafe nebo čaj je tuším za  20.-). Zhruba v 6:40 se přihlásil cpt. Strnad, který nás přivítal na palubě a podal pár informací o letu - výška 11 km, rychlost 800 km a že letíme na FRA a odtud přímo na CDG. Velmi mne zaujalo, že během letu neproběhl jinde tradiční (zejména u low costů) palubní prodej...Stewardky se navíc po celou dobu letu chovaly velmi profesiálně (celkem bylo na palubě 5 stewardek).

Poté už jsem se těšil na CDG a na Le Bourget....Přistání proběhlo v 7:41 a následovalo prudké brzdění a sjezd na pojížděcí dráhu, která nás dovedla k malému "terminálu" 3, který je využíván pouze několika dopravci. Oproti většímu terminálům 1 má výhodu v tom, že se nachází na tzv. Roissypolu, přímo u zastávky vlaku RER (konečná stanice vlaku je v terminálu 2) , který vás doveze do centra Paříže. K cestám mezi jednotlivými terminály můžete využít bezplatného vláčku CDGVAL.

Při pojíždění jsem poprvé na vlastní oči spatřil obří Airbus A380 Singapore Airlines nebo například Airbus A34 Kuwait airways. Po vystoupení z letadla nás autobus odvezl do terminálu. V příletové hale jsem na informacích poprosil o mapu, kterou vám bezproblému dají a vydal se na nedalekou zastávku vlaku RER. První pocity z letiště CDG byly docela smíšené - všude mnoho aut, hotelů a lidí...

Na "nádraží" jsem si zakoupil zpáteční jízdenku do stanice Le Bourget za asi 14 eur a vydal se na vlak. Je docela důležité si jízdenku schovat, protože po příjezdu ji potřebujete, abyste se dostali z nádraží. Po krátké cestě, která zabrala asi 15 minut jsem si na nádraží v Le Bourget koupil za 2 eura dva lístky na autobus a šel jsem hledat zastávku autobusu č. 152, který vás asi za 7 minut doveze přímo k letišti v Le Bourget a muzeu. Nesmím zapomenout, že mi při mé orientaci pomohli ochotní Francouzi, kteří mi, i když je pro ně angličtina asi něco cizího, velmi pomohli.

Jelikož bylo velmi brzy a v muzeu otevírali v tuto roční dobu až v 10 hodin vydal jsem se ještě nakoupit nějaké občerstvení a také na kafe do místní kavárny. Docela mne překvapil celkem bordel a nepořádek na ulicích a celkem chaos, skoro jako v Itálii:-) Každopádně místní espresso bylo skvělé a po ranním vstávání dodalo sil:-) Po chvíli jsem se vydal na autobus, který mne asi po deseti minutách dovezl až přímo k muzeu.

Muzeum se nachází na letišti Le Bourget. Jedná se o menší vzdušný přístav, využívaný především VIP letadly, do kterého je vklíněno právě muzeum. Každý rok se zde koná známá letecká přehlídka Air Show, kde světový výrobci letadel uzavírají velké kontrakty s aerolinkami na dodávky nových strojů nebo se zde poprvé představí úplně nový model letadla. Své představení si zde v minulosti odbyly i Concorde a Tupolev Tu-144, který zde bohužel havaroval.

V 10:00 hod. se otevřely vstupní dveře a já si v pokladně zakoupil lístek myslím za 6 Eur (se studentskou slevou). Je důležité dávat pozor, protože jeden druh vstupného je pouze do expozicí, ale druhý vás opravňuje i ke vstupu do dvou strojů Concorde a Boeingu 747.

Expozice muzea je rozdělena do několika částí - vesmírná expozice, meziválečná, světové války, počátky letectví, francouzské stroje, experimentální stroje, hala Concorde a venkovní expozice, zahrnující zmíněný Boeing 747 a další velice zajímavé kousky.

Mě zabrala prohlídka muzea více než 5 hodin. Zejména z toho důvodu, že jsem si každý okamžit vychutnával. Zejména prohlídku prototypu Concorde a jeho bratříčka od Air France nebo Boeingu 747-200 Air France, to jsou skutečně zlaté hřeby, za kterými se sem vyplatí cestovat...Ostatní vystavená letadla jsou také krásná...Comet, Caravelle, Boeing Stearman, Draken, Starfighter...modely raket, skafandrů a různých artefaktů ve vesmírné expozici....Skoro každý sál je navíc doplněn nějakou počítačovou hrou, kde můžete přistát nebo odstartovat z Le Bourget nebo se jen tak proletět na Paříží.


co všechno se do Jumba nevejde...:-)

 

Pro odpočinek v prohlídce můžete zvolit místní restauraci a na závěr si můžete koupit suvenýr v místním obchůdku, kde je obrovský výběr všemožných modelů, triček, stavebnic, knih a další věcí s leteckou tematikou. Já si pro sebe a svou sbírku modelů koupil co jiného než Concorde Air France, letadlo, kvůli kterému hlavně jsem do Paříže cestoval...:)

Na cestu zpět jsem se vydal unavený po několikahodinovém chození po muzeu. Opět jsem si zašel na kafe do jedné z mnoha místních kaváren, tentokráte jsem si vybral tu s portugalskou majitelkou, která moc anglicky neuměla, ale domluvil jsem se:)

Vlakem RER jsem se dostal zpět na CDG a jelikož jsem měl do odletu několik hodin, rozhodl jsem se prozkoumat letiště. Letištním vláčkem CDG VAL jsem nejdříve jel do terminálu 2, který se dále větví na několik menší terminálů. Připadal mi trochu nepřehledný, ale docela zajímavý. V Relay jsem si koupil časopis Airliner World a poté, co místní policie skončila pátrání po bombě, kterou asi někdo nahlásil jsem opět vláčkem CDG VAL jel do terminálu 1. Ten mne velmi zklamal. Vypadal totiž jako panelový dům...to je snad vysvětlení, které nemá cenu dále komentovat...


vytížený terminál 3 letiště Paříž CDG

Po nějakém čase jsem se opět vrátil do terminál 3 a čekal na odlet. Zhruba v 19:30 jsem se šel odbavit a poté čekal v "gate". Čas jsem si krátil hrou na Playstationu, který zde měli. Cesta do Prahy proběhla stejným strojem jako do CDG.

CDG-PRG

- 10.3.2010 21::20

- odlet s malým zpožděním z důvodu čekání na několik cestujících

- sedadlo 4F

- boarding 20:38

- PAX cca 50 %

- cpt. Ančička

- cestou zpět výběr zde dvou sandwichů:-)

- cpt. se nepřihlásil

Celkové hodnocení tohoto výletu je skvělé. Společnost SmartWings mne velmi mile překvapila a muzeum v Le Bourget předčilo mé očekávání. Prohlídka Concordu a Boeingu 747 stojí za to...:-) 

Mnoho fotografií z mé návštěvy v Le Bourget najdete na tomto odkazu ... FOTO