Itálie - 8/2009

Report o cestě PRG-NAP-PRG s Wizzair

V případě plánování svých výletů se z 75 % rozhoduji podle ceny letenky a pak až podle destinace, jelikož mne zajímá mnoho míst, i ta méně atraktivní. A právě nabídka společnosti Wizzair byla výhodná právě do Neapole, a tak jsem zhruba s tříměsíčním předstihem zakoupil zpáteční letenky za cca 1600.- do italského města pro mne a pro mého kamaráda.

PRG-NAP

Reg. letadla : HA-LPX - Airbus A320-232 (první let 26.6.2009)

PAX : 90-100 %

Boarding time : 6:05

Start : 6:15

Seat : 1E,F

Délka letu : 1:45 hod.

Odlet byl naplánován na 20.8. v 6:00 podle rezervace, ale v 6:05 dle letového řádu. Jelikož u této maďarské společnosti není možné využít internetového odbavení i v případě cesty bez zapsaného zavazadla (což považuji za velkou nevýhodu oproti jiným „low costům“), na letiště jsme se museli dostavit již kolem 4:30. Check-in proběhl rychle a v pořádku (v tomto ohledu musím ocenit práci agentů Letiště Praha, a.s.).

Jelikož Wizzair z důvodu úspory nákladů nevyužívá nástupní mosty, k letadlu jsme se z gate C19 dostali dvěma autobusy. Hned od počátku mne překvapil velký počet cestujících, což mi později potvrdil i jeden ze stewardů. Docela se mi líbil i růžovo-fialový interiér letadla, kožená sedadla a i neformální uniformy letového personálu.

Krátce po zavření dveří proběhlo safety demonstration. Každá anglická věta byla ihned doprovázena českým překladem, což je věc, se kterou jsem se jinde nesetkal. Většinou proběhne safety demonstration v jednom jazyce a poté ve druhém. Start, před kterým se poprvé a naposledy krátce přihlásil kapitán, proběhl z dráhy 24. Stewardi po vzletu podali krátké info o letu a počali se připravovat na skyshop. Ten opět proběhl úplně normálně. Nikdo nikomu nic nenutil. Mimochodem jsem se s nějakým nátlakem na cestující v případě palubního prodeje nesetkal ani u easyJetu Airline, SkyEurope Airlines nebo u Ryanairu, o jehož praktikách jsem toho slyšel nejvíce. Proto tyto informace, stejně jako zprávy o různých „dobytčácích“ v podobě letdel začínám považovat pouze za předsudky spojené s „low cost“ dopravci. Ale kdo ví, třeba se s něčím podobným někdy setkám…

Ještě jsem se nezmínil o striktnosti s jakou jsou na palubách této společnosti dodržována bezpečnostní pravidla. A tak, když jsem si dovolil vyfotit stewarda, byl jsem upozornil, že v rámci vnitřních předpisů je tato činnost zakázána.

V průběhu letu jsem se dal do řeči s jedním ze stewardů, který můj kladný názor na Wizzair svým neformální přístupem ještě zvýšil. Mimo jiné jsem se od něj v průběhu rozhovoru dozvěděl o podrobnostech zpoždění této společnosti v Praze z minulých dnů. Jedno bylo zapříčiněno závadou, kterou způsobili pracovníci letiště ve Španělsku, kde letadlo nabourali a druhá několikahodinová „sekera“ vznikla tuším v Malmö, opět díky technickým problémům. Společnost Wizzair se údajně v případě nově zavedené destinace snaží o vstřícnost vůči cestujícím, a tak v případě technických problémů neváhá vyslat náhradní letadlo z hlavní báze v Budapešti.

Nejvíce problémových cestujících prý pochází ze Španělska a jak jsme se mohli přesvědčit po přistání v Neapoli i z Itálie. Naopak nejslušnější jsou Češi, Norové a Švédové.

U této maďarské společnosti , která od SkyEurope Airlines převzala titul největších středoevropských nízkonákladových aerolinií, pracují na pražské bázi kromě asi 35 českých stewardů, také palubní průvodčí z Polska, Maďarska a Slovenska. Piloti pražské základny jsou skutečně z celého světa, včetně Brazílie nebo Austrálie.

Let proběhl naprosto bez problémů a v 7:49 jsme už dosedali na dráhu neapolského mezinárodních letiště Capodichino, které má tu výhodu (nebo nevýhodu), že leží téměř ve středu města. Jak jsem se zmínil, po přistání došlo k menší nepříjemnosti v podobě delšího čekání na přistavení schodů a příjezd autobusů. Jelikož se jednalo o první rotaci tohoto letadla mělo zdržení samozřejmě vliv na časy následných letů .

Během této doby jsem díky zmíněnému stewardu mohl poprvé v životě na nějaká lince navštívit kokpit tohoto nového Airbusu. Po této krátké návštěvě jsem už prakticky mohl letět zase domůJ

Po vystoupení z autobusu před malým příletových terminálem jsem ještě vyfotil pár na ploše stojících strojů a už jsme se s kamarádem vypravili hledat autobus, který nás poté dopravil do centra města…

 

NAP-PRG

Reg. letadla : HA-LPX - Airbus A320-232

PAX : 90-100 %

Boarding time : 8:15

Start : 8:40

Seat : 1E,F

Délka letu : 1:45 hod.

Zpět do Prahy jsme se s kamarádem vypravili o dva dny později v sobotu ráno. Na letiště jsme se opět dopravili z centra Neapole místní dopravou. Odletový terminál už na mne působil již více útulněji a přehledněji. Check-in proběhl opět rychle a bez problémů. Větší počet lidí na letišti způsobil odlet linky GJ-940 společnosti Eurofly do New Yorku (Airbus A330 reg. I-EEZJ). Po boardingu, který proběhl velmi chaoticky a bez nějakého hlášení (check-in agent na to byl sám), jsme nastoupili opět do autobusu a poté do stejného letadla, kterým jsme se dostali do Neapole. I tento let proběhl bez problémů, i když oproti letu do Itálie neproběhlo ani představení posádky nebo přihlášení kapitána. Krátce po startu a následném okruhu nad Neapolí proběhl palubní prodej a poté Wizz sky shop.

Do Prahy jsme se dostali na čas cca po 1:45 hod. letu. Navíc do úplně jiného počasí, než které nás provázelo v Itálii.

Společnost Wizzair mohu určitě doporučit. Poměr cena/kvalita je na vysoké úrovni a už se těším až ji příště opět využiji.