Poslední letecký výlet v roce 2009 jsem uskutečnil se svou přítelkyní do jihošvédského města Malmö. Jedná se o třetí největší město podle populace v zemi a rozkládá se v oblasti Skane jejímž je správním centrem. Hned od prvních kroků po švédské zemi jsem měl dojem, že Švédsko a vlastně i celá Skandinávie je o pár let před námi. Nejen co se týká různých vymožeností, ale zejména vztahem k životnímu prostředí. Už po ranním příletu na letiště Malmö-Sturup nás "přivítal" kontejnér na tříděný odpad (jak velký rozdíl oproti italské Neapoli:) nebo speciální "klec" pro kuřáky.

Krátce po příletu jsme si ještě na letišti zakoupili lístky na autobus do Malmö, který jezdí pravidelně v průběhu celého dne. Cesta na zastávku Studentgatan, poblíž které byl náš hotel, trvala asi 35 minut, na konečnou stanici (nádraží) asi o pět minut déle. (na letišti si po příletu nezapomeňte vzít mapu města nebo na nádraží můžete navštívit turistické centrum, kde dostanete stejnou).

Hotel S:t Jörgen z hotelové sítě Scandic jsem na internetu objevil pouze díky akční cenové nabídce, jinak bych se tam asi neubytoval. Klasické ceny byly opravdu vysoké, ale odpovídaly nabízenému servisu i vybavení hotelu, který se nachází přímo v centru Malmö. Jediný problém s ubytováním nastal hned při příchodu na recepci, kde nám oznámili, že kromě základní ceny po nás chtějí ještě zálohu 500 SEK. Jako důvod byl uveden bar na pokoji. Jelikož jsme však neměli vyměněno dost peněž, udělali jsme si krátkou prohlídku města i s kufry a najít směnárnu byl skutečně problém:)

Po výměně peněz, zaplacení částky za pobyt i zálohy, už nic nebránilo ubytovat se v pokoji číslo 711, který nebyl klasickým pokojem v pravém slova smyslu - neměl okna...místo nich tu byla taková světelná stěna, která pocit oken navozovala. V pokoji bylo vše co bylo třeba, takže hotel určitě doporučuji...

úvodní přivítání na pokoji a bezpečnostní informace

Po ubytování jsme se už vydali na první (vlastně druhou) procházku městem. Přítelkyně s pomocí mapy připravila menší okruh, během kterého jsme se i s mapou! dokázali ztratit:), ale po chvíli zase najít:) Naše první kroky vedly přes park Kungsparken k místnímu hradu Malmöhus. Rozhodli jsme se však nejdříve navštívit technické muzeum (podle mapy jeden z tipů na návštěvu), kde jsme zjistili, že mají otevřeno až od 12 hodin.

Malmöhus Castle - budova technického muzea

Nastala tak opě změnu plánu s tím, že se nejdříve podíváme k místní dominantě, věži Turning Torso. Avšak než jsme se k ní dostali, museli jsme projít přes nově vybudovanou moderní čtvrť Västra Hamnen (Západní přístav). Samotná "otáčející se věž" je se svými 190 metry nejvyšší budovou v zemi a je vidět z téměř každého místa v Malmö.

Při cestě k "Otáčející se věži" jsme z dálky viděli další dominantní stavbu města - Oresundský most. Tento unikátní most byl postaven mezi roky 1995 a 1999 a představuje rychlé a moderní spojení mezi Malmö a dánskou metropolí Kodaní. Můžete po něm jet vlastním autem nebo vlakem. A je to opravdu impozantní stavba.

Kolem věže jsme se dostali až skoro k místnímu přístavu a nakonec k zdejišímu hlavnímu nádraží  Central Stationen. Když jsme se nakonec opět dostali k technickému muzeu a zakoupili vstupenky (které platí i pro prohlídku vedle stojícího hradu), začali jsme prohlídku místa, které se stalo "zlatým hřebem" prvního dne návštěvy města. Muzeum je rozděleno na několik tématických částí - námořní doprava, letecká doprava, automobilismus, vlaková doprava, život ve Švédsku, flora a fauna atd. V každé je možné si něco vyzkoušet, na něco si sáhnout. Bohužel většina popisek je ve švédštině. Ale i tak jsme si prohlídku, která nám zabrala několik hodin užili. Například v části vyhrazené pro lodě se nachází kabina parníku nebo model lodi Vasa. Letectví je zde zastoupeno malou řídící věží, kokpitem, modelem stíhačky Saab J-35 Draken a mnoho dalšími zajímavými exponáty.

budova místního Hlavního nádraží

Pár fotek exponátů z muzea ukazji níže. Jeho skutečnou chloubou je bezesporu diesl-elektrická ponorka U3 z roku 1942, která sloužila do 60. let. Mohlo na ní pracovat až 30 mužů, její maximální rychlost pod hladinou činila 9 uzlů...jedná se o první ponorku, která byla vyrobena bez cizí pomoci pouze ve švédských loděnicích. Ponorku si mimochodem můžete celou prolézt a všude se vyfotit:)

Po několika hodinové prohlídce technického muzea jsme se vydali na prohlídku nedalekého hradu, kde se nachází muzeum o historii města. Jako lístek můžete použít ten, který jste zakoupili pro vstup do technického muzea, platí totiž pro obě místa. Nejdříve jsme si mysleli, že hradní muzeum nebude tak zajímavé, ale to byl omyl. Můžete se zde dozvědět o dobývání města, o místních vrazích a zločincích, o místní šlechtě nebo informaci o tom, kolika lidem se v muzeu líbilo a kolika ne...:)při troše štěstí se zde můžete také ztratit.

jak vypadal hrad v Malmö, vlastně dnes je stejný:-)

Když jsme vyšli z muzea bylo již pozdní odpoledne a my jsme byli unavení a hladoví. Rozhodli jsme se tedy pro cestu do centra města s tím, že zde najdeme nějaký obchod s potravinami. Cestou začalo pršet a my né a né najít nějaký obchod. Ten jsme našli až po čase a po menším sporu:) Koupili jsme si zde nějaké jídlo a hlavně:-) švédské a norské pivo, které nebylo zas tak špatné. V regálech byli i zástupci české pivní školy - Staropramen a Plzeň.

Tak tedy skončil náš první den v Malmö, byli jsme unavení, leželi jsme na posteli, pili pivo a cider a koukali na švédskou televizi:-)

Druhý den ráno v sobotu jsme se probudili docela brzy. Šli jsme na snídani, jakou jsme ani neočekávali. Opravdu hotel, ve kterém jsme byli, se o své hosty stará skvěle, dokonce když jsme v neděli odjížděli na letiště po páté, připravili malou snídani jen pro nás...

Výlet na tento den připravila přítelkyně, měla opět mapu a tak jsme se podle ní vydali nejdříve do místního Prateru:) ve Švédsku se takový park však jmenuje Folkets park. Jedná se o místo, kam se chodí obyvatelé Malmö bavit, užívat si volna a odpočinout si. Je tu největší otáčivé kolo v severní Evropě, malá Zoo na způsob Noemovi archy, rybníček, na kterém v době naší návštěvy trénovali mladí krasobruslaři nebo dětské divadlo.

Po návštěvě tohoto zajímavého parku jsme se vydali směrem (hlavně podle mapy) do místní Chokladfabrik, tedy čokoládové továrně. Ta se nachází někde mezi afghánským Kábulem a iráckým Bagdádem. Leží totiž v místní "asijské čtvrti".

místní" skandinávský market - budova továrny na čokoládu

V továrně jsme navštívili "podnikový" obchůdek, který představuje i malé muzeum a kavárnu. A samozřejmě to v něm krásně voní čokoládou. Jejích druhů je tu skutečně mnoho a je docela problém si vybrat. Můžete si koupit tabulkovou čokoládou s různými příchutěmi, čokoládové pralinky nebo například vánoční "speciál", jak se v Čechách často říká "vánočním" pivům":) Myslím, že je možné si v továrně zamluvit nebo nějak dohodnout v určitý čas i prohlídku výroby.

Další část naší procházky po Malmö měla druhý den vyplnit návštěva nedalekého Pildammsparken. Jak je z názvu docela jasné jedná se o park, tedy další místo, kam si obyvatelé města chodí odpočinout, zasportovat nebo jen tak projít se psem. Parku vévodí velké jezero, několik otevřených divadel a pavilonů. Na každém kroku je vidět, že o park je velmi dobře postaráno a na to, že leží uprostřed sídliště (rozuměj švédského sídliště, ne českého...), se jedná o skutečně klidné místo. Nedaleko parku se nachází i místní fotbalový stadion, na kterém svoji kariéru zahájil i švédský útočník Zlatan Ibrahimovič.

Poté co jsme se tedy prošli parkem, vyhnuli se několika běžícím Švédům a "pokochali" se pohledem na místní stadion, jsme se vydali směrem k moři. Tedy chtěli jsme se nějak dostat na pláž a případně se zblízka podívat na výše zmíněný most. Cestou jsme si udělali menší zastávku v místní hospůdce, kde jak jinak nabízeli i české pivo a připravovali vánoční výzdobu.

Po několika minutách chůze jsme se dostali na zdejší velmi dlouhou "pláž". I zde bylo vidět, jak velcí jsou Švédvé fandové do fotbalu, protože jen v blízkosti pláže se nacházelo několik fotbalových hříšť.

Z pláže byla vidět jak Turning Torso tak i most spojující Švédsko a Dánsko. Bylo zde i několik krásných bílých a dlouhých mol. V létě to může být docela romantické místo:)

Pop procházce po pláži jsme se vydali zpět do centra města. Na oběd jsme zašli do Burger Kingu (bohužel...:) a pak už jsme kolem místní moderní knihovny a hřbitova, který leží přímo v centru města navštívili další muzeum, tedy spíše malou výstavu o ojedinělém městském projektu výstavby "metra".

moderní knihovna - hřbitov v centru města

speciální stroj na hloubení tunelu - malý kinosál v podobě vlaku

Později večer jsme se po krátké přípravě na ranní brzký odlet, vydali opět do města do "blízkého" obchodního centra pro něco k večeři a pro pivo...teda já si koupil pivo...Cestou jsme minuly železnou kapelu, kráčející městem, bílé ruské kolo nebo další městské kluziště. Večer jsme už unaveni zalehli a brzo usli, odlet byl totiž velmi brzy.

Hotel díky našemu brzkému odjezdu pouze pro nás připravil v hotelové restauraci malou snídani. Po ní jsme se vypravili skrz centrum na autobusovou zastávku nedaleko nádraží. Jelikož jsme již naštěstí měli koupené listky nebyl pro nás žadný problém, oproti ostatním, kteří ho měli, když si chtěli koupit lístky u řidičky.

Na letišti mě poprvé vyzvali, abych si zvážil své kabinové zavazadlo, které mělo krásný a povolených 10 kg. Cesta do PRG byla rychlá a pohodlná se skoro stejnou posádkou jako do MMX.

Výlet do Malmö, i když teď už ne s Wizzairem, který tuto linku ukončil, doporučuji všem. Buď jen abyste poznali krásné švédské město nebo jako levnou možnost jak se dostat do nedaleké Kodaně. Výlet do Malmö jsme si určitě užili...