Anglie - 3/2009

Ahoj, jednou v lednu jsem se trochu nudil a brouzdal jsem po stránkách Ryanairu a easyJetu
a našel jsem skvělou cenovou kombinaci letenek do East Midlands. Tam s Ryanairem v sobotu 28.2. dopoledne za 129,50.- (dnes jsem našel v akci letenky na stejnou trasu z 2.-)
a zpět v neděli večer s easyJet Airlines za 836.-. Pro mě se jednalo o dvě nové společnosti
a dva nové typy letadel, se kterými jsem ještě neletěl. Po rychlé rezervace a odmítnutí všech nabídek, které by cenu jen zvyšovaly, byla konečná cena 965,50.-. Vezl jsem jen jedno příruční zavazadlo a týden před odletem jsem se odbavil na oba lety on-line.

PRG-EMA, 28.2.2009, 10:25-11:45

Ryanair, Boeing 737-8AS

FR1796

Obsazenost : cca 80 %

V sobotu ráno jsem se dostavil na letiště pár minut před devátou, abych pozdravil kolegy v kanceláři. Při té příležitosti jsem si došel na toaletu a příruční zavazadlo nechal u kolegů, což se mi vymstilo. Hodní kolegové mi na cestu do příručního zavazadla přibalili knížku, celou izolepu a navíc plechovku piva. Což jsem zjistil až při otevírání kufru na rentgenu, kde mne jeho obsluha požádala o jeho otevření.

Ryanair v Praze nevyužívá nástupních mostů a ani schodů (jeho Boeingy jsou vybaveny vlastními, vysouvacími). K letadlům se jezdí autobusy. Let do EMA byl proto odbavován z gatu B15. Oproti nástupním skupinám u easyJetu zde platí jednoduchý systém, kdo se dřív postaví do řady, je dřív v autobusu a dřív v letadle. U easyJetu jsou nástupní skupiny, které, jak jsem poznal později v EMA, podle mého způsobují menší chaos mezi cestujícími. Na našem letu měl pouze jediný cestující zakoupenu službu přednostního nástupu do letadla, která spočívala v tom, že si první nastoupil do autobusu a řekli mu, aby šel dopředu. Vzhledem k tomu, že jsem do autobusu vlezl krátce po něm a byl jsem na jeho úrovni, nechápu princip tohoto zvýhodnění. Vedle nás ještě Ryanair odbavoval let do Dublinu.

Jak jsem se zmínil, letadla Ryanairu, jsou vybavena malými vysouvacími schůdky, což si myslím, je velmi dobrá věc, zvláště u lowcostů, kteří se snaží šetřit a tak proč platit za něco navíc.

Pro mne to byl první let s Ryanairem a docela jsem se bál. Většinu informací a zpráv, které jsem o něm měl, byly negativní – viz. „dobytčák“ atd. Každopádně já za sebe mohu říct, že jsem 100 % spokojený a určitě jeho služeb zase využiji. Kombinace cena letenky/kvalita je na vysoké úrovni.

Na let do EMA byl připraven stroj Boeing 737-8AS reg. EI-DHZ. Hned po nástupu mne zaujal výrazný design interiéru letadla a tmavomodré, kožené sedačky. Poté jsem si vybral místo 6A a pozoroval nástup ostatních cestujících. Opět jsem se trochu obával freeseatingu, ale žádný problém nebyl.

Na palubě byly dohromady 4 stewardi, kteří se o nás během letu měli starat (tři stewardky a steward). Krátce před startem k nám promluvil kapitán, který představil celou posádku, podal informace o počasí a letu. Následně se přihlásila i VK. Safety demonstration probíhala z reproduktorů. Start proběhl bezproblémů a na čas. V průběhu letu 3x proběhl in-flight shop během které jsem si koupil model Boeingu. Opět se nepotvrdily informace o nějakém vnucování věcí nebo něco podobného. Vše probíhalo za úplně stejných podmínek jako u klasických aerolinií. Asi po 1:10 hod. letu se opět přihlásil kapitán a opět dlouze popisoval trasu letu, počasí v destinaci atd.

Po přistání nás v East Midlands uvítala famfára, která oznamovala další let společnosti Ryanair, který byl načas. Po vystoupení z letadla jsem ještě pořídil několik fotek a pak jsem přes pasovou kontrolu prošel až k zastávce autobus Skylink, který vás za 8 liber (zpáteční jízdenka) zaveze do centra města Nottingham na Friar line. Já však vystoupil o pár zastávek dřív a šel se ubytovat do typicky anglického a velmi příjemného hotelu Acron hotel.

Po krásném odpoledni a nedělním dopoledni, které jsem strávil převážně v centru města návštěvou několika jeho památek jsem se v neděli po poledni vydal zpět na letiště. Můj let měl odletět až v 18:25 a já byl na letišti už v 13:00. V plánu jsem měl totiž buď návštěvu blízkého Aeroparku anebo pozorování letištního provozu. Proti všem očekávání jsem se rozhodl pro druhou variantu s tím, že se sem určitě ještě vrátím.

Než jsem se však dostal do gatu, šel jsem se ještě porozhlédnout do okolí letiště, zejména pak na Boeing 767, který stál u parkoviště na dlouhá stání kousek od terminálu a který mne zaujal už v sobotu. Opodál stál u hangáru i C-130 Hercules (EI-JIV) od Air Contractors, Boeing 737 spole Flygobespan (SU-MWC) a několik menších strojů. V dálce pak u cargo terminálu stálo několik A300 od DHL a mimo jiné tako An124-100 Ruslan (RA-82077) společnosti Polet, kterého se mi později podařilo vyfotit při startu.   

Když jsem vše dostatečně zdokumentoval, vydal jsem se konečně do tranzitní zóny. Nejdříve jsem si ještě stihl při zkoušce, zda mé příruční zavazadlo vyhovuje rozměrům, zničit nový kufr (protože snad jedině společnost easyJet Airlines má ve svých oranžových „rozměrových“ boxech vystouplé šrouby) a poté jsem ještě navštívil místní prodejnu s leteckými předměty, vřele doporučuji.

Letiště East Midlands Airport má celkem tři terminály – příletový, a dva odletové (speciální pro easyJet a Ryanair). Do tranzitní zóny jsem se dostal bezproblémů, teď už bez otevírání kufru u rentgenu. Pro někoho nevýhodou může být, že kdo nenastupuje z gatu 1-5 musí nutně projít velkým duty free obchody, protože jiný cesta není. Letiště nabízí čekajícím cestujícím celou škálu různých restaurací a obchodů, takže se při čekání na let člověk opravdu nenudí. Navíc k odpočinku a k nákupům vybízí i obrazovky – „relax and shops“. Já jsem se už vůbec nenudil proto, že jsem pozoroval čilý ruch na ploše. Sedl jsem si v prvním patře do restaurace a fotil a fotil a fotil. Provoz zde zajišťují zejména společnosti bmiBaby a Ryanair, jenž byl na ploše zastoupen nejvíce. Pro zajímavost v 15:30 bylo provoz na ploše následující – 7x Ryanair, 2x bmibaby, startující Ruslan …, v 16:50 pak 5x Ryanair, 1x easyJet, 1x bmi (Embraer 140/145), 1x bmiBaby (Boeing 737-500), 1x Tuifly… Takže po celou dobu mého čekání bylo opravdu na co se dívat. Hlavně start zmiňovaného Ruslana byl zlatým hřebem odpoledne, kromě samotného letu, během kterého jsem byl však už docela unavený.

EMA-PRG, 1.3.2009, 18:25-21:15

easyJet Airlines, Airbus A319-111

EZY6505
Obsazenost : cca 95 %

Tento let byl odbavován z gatu 3. V bráně 4 byl odbavován let bmiBaby do EDI. Letadlo však mělo krátké, asi 15 minutové zpoždění, takže i boarding byl opožděn. Již jsem zmiňoval nástupní systém u easyJetu. Byly jsme rozděleni na dvě skupiny – A a B. Já měl A
a nastupoval jsem tedy dříve, i když v malém gatu to spíš udělalo velký chaos, když nás jedna zaměstnankyně společnosti rozřazovala podle palubek do skupin. Opět je možné si u easyJet zakoupit službu Speedy Boarding a já opět nechápu její účel pro cestujícího…, jedině další příjem aerolinek, proč ne, obchod je obchod. Po nástupu do našeho Airbus A319-111 (reg. G-EZEA) jsem se usadil na místo 8F. Letadlo bylo tentokrát skoro plné. Překvapilo mne, že oproti Ryanairu, měli na palubě easyJetu namluvené uvítání na palubě, safety demonstatrion
a info o palubním prodeji i v češtině (setkal jsem se s tím už u Lufthansy). Tentokrát byli na palubě 4 stewardi (dva muži a dvě ženy) a během safety demonstration to vypadalo, že se ten, co to předváděl, každou chvíli začne smát. Během letu proběhl 3x prodej občerstvení
a různých upomínkových předmětu a opět žádnou násilnou formou. Po asi hodině letu se opět přihlásil kapitán, aby podal stručné informace o letu a o počasí.

Let byl stejně jako v případě Ryanairu velmi klidný, stejně jako start i přistání. Dokonce se kapitánovi podařilo umazat něco ze zpoždění. V PRG jsme tedy dosedli chvíli před půl desátou.

Celou dobu jsem se snažil vyhnout srovnání, ale nakonec mi to nedalo. Kdyby měl použít školní známkování bylo by následující – Ryanair 1, easyJet 1-. Obě společnosti mne něčím překvapily a obě byly skoro stejně dobré. 1- kvůli zpoždění a také kvůli tomu, že interiér Ryanairu se mi líbil více.

Nakonec bych se chtěl ještě omluvit pražskému letišti, když jsem v jednom ze svých předcházejících reportů napsal, že je snad jediné, kde se prodávají pytlíčky na tekutiny. V EMA jsem tento automat také potkal (50 pencí za pytlík).

Po přistání jsem si dal předsevzetí, že do několika měsíců se do této části Anglie opět vypravím a využiji opět služeb těchto společností. Byla to výborná první zkušenost s nimi a jak všichni ví, první dojem je velmi důležitý…

FOTKY