Anglie - 3/2008

 Tranzitní cestující v BTS aneb PRG-BTS-MAN/MAN-PRG

Ahoj, tak jsem dal v krátké době dohromady další report. I když je staršího data, nechtěl jsem déle čekat, než úplně všechno zapomenu.

 V březnu loňského roku jsem se já a ještě jeden člověk rozhodli letět navštívit známé a příbuzné do Anglie. Jelikož bylo naše rozhodnutí docela rychlé a plánované datum bylo blízko, levné nebylo jednoduché získat. ČSA již žádnou lákavou nabídku neměli a z Prahy přímo do Manchesteru létají i v současné době již pouze bmiBaby. Avšak ani jejich nabídka nebyla z nejlepší. Začal jsem proto kombinovat různé možnosti a ceny letenek z probíhajících akcí společností a nakonec z toho všeho vítězně vyšla cesta PRG-BTS-MAN se SkyEurope a MAN-PRG s bmiBaby, vše dohromady za 3500.-. V případě letu PRG-BTS se jednalo o jeden z posledních letů, protože SkyEurope tuto linku v následujících dnech zrušily,když prohráli souboj s ČSA zejména z toho důvodu, že v Praze logicky neměli návaznost na ostatní lety a linka nebyla rentabilní. Nejdražší byla letenka MAN-PRG.

 

PRG-BTS

V mém případě se jednalo o nejkratší let, který jsem kdy podstoupil. Bylo to srovnatelné nebo ještě kratší než „skok“ z Frankfurtu do Prahy. Na letiště jsme, vzhledem k odletu v 8:20, dorazili kolem 7:00 a po check-inu jsme se dostali do gatu. Odlet byl na čas. Byla to má první zkušenost s touto společností, které jsem fandil a fandím a byla to také první zkušenost s Boeingem NG. Hned při vstupu do letadla mě zaujal podle mého krásný interiér letadel SkyEurope a příjemná hudba. Kromě toho jsem byl tento i druhý úsek zcela fascinován wingletou Boeingu 737-700NG, která se na mých fotkách poté objevovala nejčastěji. Let byl opravdu krátký. Po startu začali stewardi s prodejem občerstvení, losů a dalších věcí. Já jsem neodolal a koupil si krásný model letadla. Po přistání v Bratislavě nás čekalo asi 3 hodinový pobyt na tomto pomalu se rozvíjejícím letišti. Celkem jsem se na něj ale těšil, byla to má druhá návštěva zde, když jsem tu již jednou byl, ale jen autemJ

 

Nevím kolik tranzitních cestujících má ročně bratislavské letiště, ale jsem si téměř 100% jistý, že z letu do Prahy jsme byli pouze my dva. Většinou se na tranzit léta opačným směremJ

Podle mě je dominantou zdejšího letiště M.R. Štefánika TWR, která mne působí,jako jeho neodmyslitelný symbol. Samotné letiště má tři „terminály“, z nichž v současné době je jeden (ten největší) pouze na odlety a dva zbylé na přílety (Schengen a Nonschengen). Terminál „C“, ten nejblíž TWR na mne působil spíš jako menší nádraží, ale nechci nikoho urazit a už se těším až bude v Bratislavě nový terminál.

 

Během čekání na letadlo do Manchesteru se místní provoz sestával téměř pouze z letadel SkyEurope, až na malé výjimky – např. Lufthansa – BTS-MUN (CRJ), dále zde byly odstavené dva Boeingy 757-200 Air Slovakia (z nichž jeden bez motoru) a pár dalších letadel. Docela zajímavé je rozdělení restaurací v odletovém terminálu. V přízemí je kavárna, v prostředním patře je o taková normální restaurace a v nejvyšším patře se nachází restaurace vyšší kvality. My jsme navštívili během čekání poslední dvě jmenované zejména kvůli ochutnávce slovenského pivaJ

BTS-MAN

Myslím, že odlet naší linky byl naplánován někdy po jedenácté hodině a po odbavení jsme prošli pasovou a bezpečnostní kontrolou do malého gatu, který je v BTS asi přesto největší. Let byl asi plný a tak jsem nevěřil,že tolik lidí tak malý gate pojmeJ

Poté nás všechny vypustili na plochu a asi po 20 metrech jsme již nastupovali do Boeingu 737-700NG (jsem rád, že u SkyEurope není free seating a jsem zvědavý na Ryanair, se kterým letím na konci února do East Midlands, docela se free seatingu obávám). Let trval něco kolem dvou hodin a jelikož model letadla jsem už měl, mohl jsem být celou dobu fascinován pouze modrou wingletouJ Docela drsný byl start, kdy se krátce po něm letadlo naklonilo na jednu stranu (a nebyla to zatáčka), ale nakonec to pilot hned vyrovnalJ Turbulence pak přišly až těsně před přistáním v Manchesteru. Samotné přistání bylo ok a poté nás pilot provezl kolem zdejšího leteckého muzea s Concordem, kam jsem se bohužel nedostal a kolem mnoha letadel (Ryanair, Jet2.com, Flybe, bmiBaby, atd.) jsme již mohli vystupovat. Návštěva zdejšího letiště pro mě byla opět něčím novým a tak si chudák foťák ani na chvíli neodpočinulJ Po dlouhé cestě terminálem a krátkém čekání na pasové kontrole jsme tedy již byli v ManchesteruJ Při svých letech jsem zatím, nepočítám-li Prahu, navštívil dvě velká letiště – Manchester a Mnichov a kdybych je měl srovnat, vyhrává Mnichov, který mi přišel modernější a pro cestující přívětivější.

MAN-PRG

Po pár krásných dnech prožitých v Anglii jsme se vraceli domů. Tentokrát jiný let a jiná, nová společnost. O letišti v Manchesteru jsme již psal, tentokrát jsme sice letěli z jiného terminálu, který se mi zdál modernější než ten předchozí, ale ve srovnání stále vítězí Mnichov.

Jednu věc,kterou musím zmínit jsou igelitové bezpečnostní pytlíky. To, že jsou v Manchesteru zdarma jsem ocenil a v Praze docenil, protože na mezinárodních letištích jsou podle mých dostupných informací běžně k dostání zdarma a tak Praha je opět v něčem jedinečná se svými červenými automaty:-) O cenu nejde, opět jen o princip…

Čekání na let jsem si opěk krátil pozorováním provozu, a že bylo v podvečerním slunci opravdu na co koukat (nejvíc mě zaujal Emraer flybe:-)

Odlet byl naplánován opět tuším po půl osmé,v současné době létá bmiBaby pozdější časy. Stejně jako v Bratislavě nás i zde vyslali na plochu letiště, abychom po svých došli k letadlu Boeingu 737-300 společnosti bmbBaby. Letadlo krásně vypadalo, ale uvnitř se to srovnat se SkyEurope nedalo. Roky jsou roky a srovnávat nové se starým nejde. Po startu opět proběhla nabídka občerstvení, které si cestující mohli zakoupit a pak probíhal ještě palubní prodej ostatních věcí. Opět jsem neodolal a koupil si model bmiBaby. Samotný let byl bezproblémový stejně jako přistání v Praze. A tak nám stejně jako v případě cesty do Finska již zbyly pouze krásné vzpomínky a mnoho fotek (nejvíc je samozřejmě s wingletou:-)